Friday 25 August 2017

Komedi Dan 3 Lapisan Kuasa


Oleh KC Nazari

Ramai tak sedar apabila seorang komedian membuat persembahan komedi, beliau sebenarnya sedang ‘bermain-main’ dengan kuasa - 3 lapisan kuasa.

Lapisan kuasa pertama adalah apabila memegang mikrofon. Dalam satu-satu bilik, orang ramai akan mendengar cakap orang yang memegang mikrofon. Ini adalah satu bentuk kuasa.

Lapisan kuasa kedua terletak pada pentas persembahan. Memetik kawan saya Henzi Andalas, seorang pelawak yang juga sering membuat persembahan hipnosis, seorang performer sebenarnya ada ‘lesen besar’ apabila berdiri di atas pentas.

Dengan berada di atas pentas, kita boleh minta penonton meminjamkan telefon mereka sebentar kepada kita. Malah, sesetengah daripada kita boleh ‘meminjam’ girlfriend orang untuk teman kita atas pentas selama 2 atau 3 minit untuk membantu persembahan kita.

Cuba buat benda sama dengan orang yang kita jumpa di tepi jalan. Pertama, orang tak akan patuh kepada permintaan kita. Kedua, kalau nasib kurang baik kita mungkin kena pukul!

Ketiga, kuasa membuat orang ketawa. Apabila kita berjaya membuatkan orang ketawa, kita sebenarnya sudah buat mereka relaks dan 'berserah' kepada kita. Mereka membuka minda mereka untuk menerima mesej seterusnya daripada kita.

Persoalannya, sejauh manakah kita memanfaatkan 3 lapisan kuasa ini selama ini?

* KC Nazari adalah seorang seduction coach yang membuat persembahan stand-up comedy pada masa lapang


No comments:

Post a Comment