Thursday 3 August 2017

Wanita Gemar Bermusuh Dengan Wanita Lain?


Wanita gemar bermusuh dengan wanita lain. Kalau orang lelaki ada sentimen brotherhood, bro-bro, jarang kongsi cerita-cerita dengan kawan-kawan mereka, orang perempuan pula lebih suka menuding jari dan memarahi kaum sendiri jika terdapat isu-isu panas membara.


Sebelum anda emosi dan mengecam artikel ini, tarik nafas dan baca bahan bukti yang dipaparkan.


Dalam insiden seorang wanita dalam pantang yang mencari suaminya yang sedang berkaraoke dengan seorang wanita yang lain, siapa yang orang wanita pertama sekali persalahkan? Tentulah si teman wanita itu tadi. Walaupun si lelaki itu memang tak guna, wanita kurang membambu si lelaki berbanding si teman wanitanya. Berdas-das kutukan dan kritikan dilepaskan ke arah wanita yang satu lagi itu. Kemudiannya, bila plot semakin menebal, si kakak pula tergerak untuk membuat kenyataan yang sekali lagi menyalahkan wanita juga. Bukan setakat menyalahkan si isteri ini, malah mempersendakan masalah real  yang dihadapi wanita selepas bersalin tanpa rasa bersalah. Dan kemuncaknya, keseluruhan wanita bersekongkol dan memarahi kakak wanita kedua tadi, lantas menukar sasaran kutukan kepada si kakak pula. Hello,  di manakah sisterhood kita? What happened to us girlfriends? Bertepuk sebelah tangan tidak menjadi... kalau lelaki itu tidak gatal, masakan wanita menawar diri?


Ini bukan kes terpencil, kisah-kisah lama juga mencetus reaksi yang sama dari kaum hawa yang secara lajunya akan menyalahkan kaum sejenis mereka. Habislah di ‘betina’kan wanita yang tidak digemari tadi, dan perkataan-perkataan yang tidak sopan untuk disebut di sini akan dihamburkan. Lelaki sifat melindungi kawan-kawan mereka, jarang nak bocor rahsia dan jarang ambil pot dengan kisah lelaki lain. Kalau ada pun jarang-jaranglah.


Berlainan kaum wanita, kisah rumahtangga orang yang dah selesai dan si bekas isteri sudah pun mendirikan rumahtangga dengan orang lain, dia masih berdendam dengan wanita yang dia tak suka walaupun dia tidak pernah bertemu atau berkenalan dengan wanita itu. Sila rujuk kisah Burung Hantu yang dicerai suami ketika sedang mengandung. Sehingga sekarang perlawanan yang melibatkan team A dan team B masih disokong ramai ahli dan perlawanan masih lagi berjalan.


Orang lelaki sifatnya lebih linear, oleh kerana itu orang lelaki boleh melayan bola sepak kerana dalam perlawanan bola sepak kalau pemain A menakek kaki pemain B, sekejap sahaja mereka dah bro-bro dan permainan boleh diteruskan tanpa mengendahkan terjahan tadi. Kalau kaum wanita, mahu tak puas hati seminggu. Wanita perlu lebih mengawal perasaan, jangan over sangat komen tentang wanita lain yang selalunya anda tidak kenal.

Wanita harus lebih mempertahankan wanita. Andai bukan kita yang memahami spesis kita, siapa lagi? Wanita juga jangan sailang hak wanita lain, sengaja menyakitkan walaupun kita tak suka disakiti. Wanita perlu membentuk sistem sokongan yang kuat dan jika ada apa-apa krisis yang melibatkan wanita, jangan laju benar menyalahkan jantina sendiri. Cuba memahami, cuba memberi semangat kepada our sisters, kerana percaya atau tidak susur galur kehidupan seorang wanita lebih beronak dan penuh drama. Kalau orang lelaki boleh berbro-bro, kenapa kita perlu membetinakan wanita lain yang kita tidak suka? Jom kita berdiri teguh dengan wanita-wanita lain dalam memartabat dan menangani isu-isu wanita yang kita hadapi. Say yes to sisterhood. #sabarsis #janganemosis

No comments:

Post a Comment